Jak dbać o swoje interesy w branży graficznej?
Każdego grafika można również poniekąd nazwać artystą, ponieważ przenosi swoje dzieła na ekran komputera. Jeśli prowadzisz własny biznes w tej branży, to z pewnością zdążyłeś już zauważyć, jak wiele ryzykownych sytuacji na ciebie czeka. Jak sobie z nimi radzić i dbać o swoje interesy? Podpowiadamy!
Podpisywanie umów z klientami
Pierwszą kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę jako profesjonalny twórca graficzny, jest podpisywanie umów z każdym klientem. Umowa powinna zostać spisana każdorazowo, niezależnie od tego, czy przyjąłeś zlecenie od wielkiej korporacji, czy drobne zadanie od lokalnego przedsiębiorcy. Jeśli nie podpiszesz stosownych dokumentów, a zleceniobiorca np. będzie miał problemy z uiszczeniem płatności po wykonanej usłudze z twojej strony, możesz mieć poważne problemy z roszczeniem sobie praw do zapłaty i docelowym odzyskaniem pieniędzy. Umowa tego typu powinna zabezpieczać wszystkie twoje interesy jako twórcy, a jeśli jakiś klient nie będzie chciał jej podpisać, powinna zapalić ci się czerwona lampka. Z takimi osobami zdecydowanie nie warto współpracować!
Korzystanie z legalnych źródeł
Kolejna kwestia dotyczy źródeł, z których korzystasz w swojej codziennej pracy. Z pewnością nie raz potrzebujesz stockowego zdjęcia, fontu czy innego elementu, aby wykonać projekt zgodny z oczekiwaniami swojego klienta. W sieci znajdziesz niestety wiele źródeł, które reklamują się jako w pełni legalne i certyfikowane, natomiast w rzeczywistości okazuje się, że sprzedawane przez nich materiały nie posiadają zakontraktowanych praw autorskich. Jako grafik możesz mieć wówczas poważne problemy prawne, co wiązać się może z dużymi kosztami. Staraj się zatem każdorazowo dokładnie weryfikować źródła, z których korzystasz. Dzięki temu oszczędzisz sobie nerwów i zabezpieczysz swoje biznesowe interesy.
Kwestia praw autorskich
Ostatnia kwestia, na którą chcielibyśmy zwrócić twoją dzisiejszą uwagę, dotyczy praw autorskich. Jak każdy twórca masz pełne prawa autorskie i majątkowe do swoich utworów do momentu ich przeniesienia na swojego klienta. Wielokrotnie zdarzają się sytuację (szczególnie wśród grafików), gdy klient bezpodstawnie wykorzystuje przesłane mu materiały do własnych celów. To oczywiście poważne przestępstwo. Początkowo możesz próbować porozumieć się z taką osobą a własną rękę i polubownie. Jeśli to się nie uda, bardzo dobrym pomysłem będzie profesjonalna kancelaria, prawa autorskie to bowiem specjalizacja naprawdę wielu doświadczonych i godnych zaufania prawników.